مضامین ادبیات غنایی روی سفالینههای مینایی کاشان؛ بررسی موردی: داستان بیژن و منیژه، بهرام و آزاده
نویسندگان
چکیده مقاله:
در طول زمان، ذوق و علاقۀ سفالگران منجر به ترسیم نقوش و طرحهای گوناگون روی سفالینه شد. نقوش به عنوان عنصر اصلی تزیین در سفالینهها بیانگر مفاهیمی چون اعتقادات، باورها، اندیشهها، تمایلات و آرزوهاست. توجه به خرد و دانش و اشاره به فرهنگها و آیینها و اسطورههای ملی، از مهمترین موضوعاتی است که علاوه بر نظم و نثر، در دیگر آثار هنری این سرزمین رواج مییابد. در سدههای ششم و هفتم هجری قمری، هنر سفالگری کاشان رونق تازهای گرفت. این مهم بدون توجه حاکمان و دولتمردان نسبت به هنر و هنرمندان امکانپذیر نبود. در این فرایند، بسیاری از نقشمایهها و تزیینات هنری پیش از اسلام، دستمایۀ نقشپردازی سفالگران ایرانی در این دوره شد. برخی از این نقوش، به لحاظ زیباییشناختی، از شاهکارهای هنر نقاشی دوران اسلامی محسوب میشود. در این تحقیق، سعی شده مشخصههای سفالینۀ مینایی کاشان با مضمون و مفاهیم ادبیات غنایی معرفی شود. مهمترین نقوش ادبیات غنایی با تکیه بر داستان بیژن و منیژه و بهرام و آزاده، روی این سفالینهها مورد بررسی قرار گرفته است. روش انجام این تحقیق به صورت توصیفیتحلیلی و شیوۀ گردآوری اطلاعات با استناد به منابع کتابخانهای است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که در تصویرسازی اشعار غنایی، سهم تکنیک سفال مینایی از سایر تکنیکها بیشتر بوده است. همچنین سفالگران کاشانی سهم فراوانی در تولید فرهنگ و کالاهای هنری متناسب با جامعۀ زمان خود داشتند. در واقع میتوان گفت که این مضامین و نقشمایۀ هنری و ادبی آن دوران، کهنالگوی ساسانی داشته، با این تفاوت که در آثار هنری دوران اسلامی، این مضامین به صورت اغراقآمیز بیان شده است.
منابع مشابه
مضامین ادبیات غنایی روی سفالینه های مینایی کاشان؛ بررسی موردی: داستان بیژن و منیژه، بهرام و آزاده
در طول زمان، ذوق و علاقۀ سفالگران منجر به ترسیم نقوش و طرح های گوناگون روی سفالینه شد. نقوش به عنوان عنصر اصلی تزیین در سفالینه ها بیانگر مفاهیمی چون اعتقادات، باورها، اندیشه ها، تمایلات و آرزوهاست. توجه به خرد و دانش و اشاره به فرهنگ ها و آیین ها و اسطوره های ملی، از مهم ترین موضوعاتی است که علاوه بر نظم و نثر، در دیگر آثار هنری این سرزمین رواج می یابد. در سده های ششم و هفتم هجری قمری، هنر سفا...
متن کاملبررسی ساختاری داستان بیژن و منیژه
داستان بیژن و منیژه از جمله داستانهای فرعی در طرح انداموار شاهنامه است که طرح و ساختار ویژهای دارد. برخی محققان در پی توجیه تاریخی داستان برآمدهاند و اصل داستان را مربوط به عصر اشکانی دانستهاند؛ این در حالی است که در این داستان نشانههای اسطورهای معناداری هست که نمونهةای مشابه آن در دیگر متون نیز وجود دارد. مسئلهی اصلی این است که داستان بیژن و منیژه حاوی چه اندیشهای است که موجب شمول و ...
متن کاملنشانهشناسی تقابلهای ساختاری داستان بیژن و منیژه
نشانهشناسی دانشی است در زمینۀ مطالعۀ نشانهها و چگونگی کاربرد آنها در متن که با عنوان دکترین نشانهها از آن یاد میشود. زبانشناسان، در طول تاریخ مطالعات نشانهشناختی، پدیدۀ نشانه را از دیدگاههای گوناگون مطالعه کردهاند. یکی از این دیدگاهها که در جستوجوی شیوهای برای تبیین کارکرد رابطهای نشانه و تجلی معنایی آن در بافت متن است، نشانهشناسی بر پایۀ تقابلهای دوتایی است که به منتقد فرصت میده...
متن کاملبررسی ادبیات غنایی در فرش های تصویری دوره قاجار (مطالعه موردی: داستان های بهرام گور)
قالیهای تصویری، گروه نسبتاً بزرگی از قالیهای دوره قاجار را تشکیل میدهند. در این میان تعداد قابلتوجهی از آنها تصویرگر ادبیات غنی ایران هستند؛ دسته گستردهای از قالیهای تصویری قاجار این مفهوم را با بهرهگیری از خط نگارهها، تجلی بخشیدهاند. این مقاله ضمن معرفی عوامل زمینهساز و مؤثر بر روند تصویرگری در قالیهای قاجار، به معرفی و بررسی دستهای از قالیهای تصویری با مضامین و موضوعات ادبی که ا...
متن کاملمنظورشناسی و تحلیل کارگفتار در گفتگوهای داستان بیژن و منیژه
گفتگو یکی از عناصر مهم در روایت است. بهطورکلی آفرینش روایت پس از آفرینش گفتگو (dialogue)، پدیدار و بهترین تفسیرها با این عنصر روایی ایجاد میشود. این عنصر در تحلیل ادبیات بسیار اهمیت دارد؛ به همین سبب در دیدگاهها و نظریههای جدید زبانشناسی بهویژه معنیشناسی، به آن توجه شده است. نظریۀ منظورشناسی یکی از شاخههای مهم در حوزۀ معنیشناسی است که با کارگفتارهای متنی به گفتمان روایت سامان میبخشد. ...
متن کاملبررسی ساختاری داستان بیژن و منیژه
داستان بیژن و منیژه از جمله داستان های فرعی در طرح اندام وار شاهنامه است که طرح و ساختار ویژه ای دارد. برخی محققان در پی توجیه تاریخی داستان برآمده اند و اصل داستان را مربوط به عصر اشکانی دانسته اند؛ این در حالی است که در این داستان نشانه های اسطوره ای معناداری هست که نمونه های مشابه آن در دیگر متون نیز وجود دارد. مسئله ی اصلی این است که داستان بیژن و منیژه حاوی چه اندیشه ای است که موجب شمول و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره None
صفحات 122- 138
تاریخ انتشار 2016-02
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023